Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu
Óvodánk hírei

Polgármesteri Elismerő címet kapott Óvodánk pedagógusa

A Város Napja ünnepi rendezvényen Óvodánk óvodapedagógusa Kolozsvári Magdolna - Magdika óvónéni - Tiszafüred Város Önkormányzata nevében adományozott Polgármesteri Elismerő címet vehetett át.
Az elismeréshez szeretettel gratulálunk!
Munkájához jó egészséget kívánunk!
Kolozsvári Magdolna Tiszafüreden született. Középiskolai tanulmányait a tiszaföldvári Hajnóczy József Óvónői Szakközépiskolában végezte, 1983-ban érettségizett. A középiskolai évek alatt szívesen vett részt az énekkar, a népdalkör és a folk-beat szakkör munkájában. 1983. szeptember 01-én kezdett dolgozni Tiszafüreden, a Bajcsy-Zsilinszky úti Óvodában, a jelenlegi Cseperedő Óvodában.
Főiskolai tanulmányait 1996-ban fejezte be levelező tagozaton a Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskolán.
Pályakezdőként örömmel és szívesen tanult a tapasztaltabb, idősebb kolléganőktől. Mindig szívesen vett részt a szakmai, módszertani továbbképzéseken. Mindig nagy figyelmet fordított és fordít manapság is az önképzésre, a folyamatos megújulásra. Tudását, szakmai tapasztalatait szívesen megosztja a fiatalabb kolléganőkkel, pályakezdőkkel, gyakorlatot végző főiskolai hallgatókkal.
Pedagógiai munkája során szívügyének tekintette és tekinti az óvodáskorú gyermekek képességbeli fejlesztése mellett az érzelmi kiegyensúlyozottságot is. Ez sugárzik személyiségéből, erre neveli a mindennapokban a gyermekeket is. Mindig törekedett és törekszik a szülőkkel, kollégákkal való harmonikus, együttműködő jó kapcsolat kialakítására.
Elkötelezett híve a művészeti program megvalósításának, fejlesztésének és szélesebb körű megismertetésének. A művészetekhez való vonzódása megjelenik a mindennapi munkájában is, ezeket az értékeket közvetíti a tevékenységek során a kisgyermekek felé. Magas színvonalú szakmai tudásával segítette a Pedagógiai Program és a hozzá kapcsolódó dokumentumok, szakmai segédanyagok kidolgozását. Aktív részese volt az Óvodai Etikai kódex elkészítésének, az „Egy szív, két kéz, száz ötlet” programsorozat éveken keresztül történő megvalósításának, melynek keretében az ünnepkörökhöz kapcsolódóan kézműves foglalkozásokat szerveznek az óvodapedagógusok gyermekeknek és szüleiknek.
Mindennapi munkáját a gyermekek szeretete, tisztelete, a másság elfogadása, a segítségnyújtás, megértés, a lelki egyensúly alakítása, megtartása jellemzi. Mindezt hűen tükrözi az alábbi Rudolf Steiner idézet:
„Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle.
Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”
Példaértékű óvodapedagógiai munkáját közel 40 éve végzi ugyanazon a munkahelyen.
Az elismeréshez szívből gratulálunk!

 

Hogyan lehet felkészülni szülőként a digitalizációval kapcsolatos nevelési kihívásokra?

A gyermekek – életkori sajátosságaik miatt – a felnőttekétől eltérő befogadási, élményfeldolgozási képességgel rendelkeznek. Az internet tervezői a felnőtt felhasználókat tartották szem előtt és nem voltak tekintettel a gyermekekre. Utópisztikus elképzelés lenne, hogy minden felhasználó egyenlő. A pozitívumokkal mindannyian tisztában vagyunk: kényelem, kapcsolatteremtés, kreativitás, oktatás, információáramlás és a kereskedelem területe.

A kockázatokról azonban kevés szó esik: szorongás, depresszió, önértékelés csökkenése, testképzavar, önkárosítás, alvásminőség romlása, addiktív magatartásformák.

 

Javaslatok szülők számára

  • Tegyük lehetővé, hogy a gyermekünk minél többet mozogjon, lehetőség szerint sokat játsszon a szabadban.
  • Legyen minél többet kortársai között, amely szükséges az agy megfelelő fejlődéséhez és a megfelelő szocializációhoz.
  • A szülők saját okostelefonjukat ne adják át a kisgyermekeknek.

Semmiképp se hagyják a gyermekeiket egyedül, felügyelet nélkül mobilozni vagy tabletezni, ehelyett használják közösen az eszközöket, kövesse azt odafigyelés, beszélgetés és közös játék. Beszélgessenek minél többet és együtt dolgozzák fel a digitális tartalmakat.

  • A gyermekek szellemi és érzelmi fejlettségüknek megfelelő játékokkal játszanak a digitális térben is.
  • Szükséges a képernyőidőt keretek közé szorítani. A WHO ajánlása szerint a gyermek:
  • 2 éves koráig mellőzzük a képernyő előtti időtöltést, az online kommunikáció kizárólag a szülőkkel, családtagokkal történő video-telefonálásra, kapcsolattartásra használandó,
  • 2-5 éves kor között naponta maximum 1 óra,
  • 6 év fölött maximum 2 óra képernyő előtt eltöltött idő engedélyezett (beleértve természetesen a televízió, a YouTube csatorna és a fejlesztő játékalkalmazások használatát is).
  • A szülők törekedjenek arra, hogy kisgyermekek számára javasolt, magas minőségű tartalmakat válasszanak.
  • Figyeljenek rá, hogy az online jelenlét/aktivitás, illetve a mesenézés egy alkalommal ne haladja meg a 30-40 percet, és mindig kövesse azt testmozgás vagy mozgásos játék.
  • Érdemes előre megbeszélni, hogy mennyi ideig fog tartani az online aktivitás (pl.: hány részt nézhet meg a gyermek a meséből), így könnyebb lesz azt befejezni.
  • Ajánlatos mesenézés helyett a karakterekkel történő interakciót támogató fejlesztő játékokat használni.
  • Az online - offline egyensúly kialakítása már ebben az életkorban megkezdődik a szabályok kialakításával. Célszerű digitális házirendet készíteni és azt mindenkinek betartani (eszközhasználat és online tér használata: hol, mikor, mennyit). Minden családtagra legyen érvényes, szülők részéről különösen fontos a példamutatás.
  • Az étkezés legyen képernyőmentes időszak.
  • A szülő tájékozódjon a kisgyermekek számára javasolt, magas minőségű tartalmakról, ne véletlenszerűen válasszon, és minden esetben tervezze meg ne csak a képernyőidő mennyiséget, hanem a tartalomfogyasztást is.
  • A kisgyermeknek nem valók a felnőtt platformok és tartalmak. Semmiképp se vonjuk be őket TikTokozásba, Instagramozásba, ne mutassunk nekik érdekes Shorts-okat.
  • A szülők, ha a gyermekekről fényképet készítenek, azt semmiképpen se osszák meg nyilvánosan.
  • Kisgyermekkorban a legfontosabb a mesélés, ezért ajánlott a napi szintű meseolvasás, hiszen bizonyítottan számtalan pozitív hatással bír.
Vissza