Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu
Óvodánk hírei

Polgármesteri Elismerő címet kapott Óvodánk pedagógusa

A Város Napja ünnepi rendezvényen Óvodánk óvodapedagógusa Kolozsvári Magdolna - Magdika óvónéni - Tiszafüred Város Önkormányzata nevében adományozott Polgármesteri Elismerő címet vehetett át.
Az elismeréshez szeretettel gratulálunk!
Munkájához jó egészséget kívánunk!
Kolozsvári Magdolna Tiszafüreden született. Középiskolai tanulmányait a tiszaföldvári Hajnóczy József Óvónői Szakközépiskolában végezte, 1983-ban érettségizett. A középiskolai évek alatt szívesen vett részt az énekkar, a népdalkör és a folk-beat szakkör munkájában. 1983. szeptember 01-én kezdett dolgozni Tiszafüreden, a Bajcsy-Zsilinszky úti Óvodában, a jelenlegi Cseperedő Óvodában.
Főiskolai tanulmányait 1996-ban fejezte be levelező tagozaton a Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskolán.
Pályakezdőként örömmel és szívesen tanult a tapasztaltabb, idősebb kolléganőktől. Mindig szívesen vett részt a szakmai, módszertani továbbképzéseken. Mindig nagy figyelmet fordított és fordít manapság is az önképzésre, a folyamatos megújulásra. Tudását, szakmai tapasztalatait szívesen megosztja a fiatalabb kolléganőkkel, pályakezdőkkel, gyakorlatot végző főiskolai hallgatókkal.
Pedagógiai munkája során szívügyének tekintette és tekinti az óvodáskorú gyermekek képességbeli fejlesztése mellett az érzelmi kiegyensúlyozottságot is. Ez sugárzik személyiségéből, erre neveli a mindennapokban a gyermekeket is. Mindig törekedett és törekszik a szülőkkel, kollégákkal való harmonikus, együttműködő jó kapcsolat kialakítására.
Elkötelezett híve a művészeti program megvalósításának, fejlesztésének és szélesebb körű megismertetésének. A művészetekhez való vonzódása megjelenik a mindennapi munkájában is, ezeket az értékeket közvetíti a tevékenységek során a kisgyermekek felé. Magas színvonalú szakmai tudásával segítette a Pedagógiai Program és a hozzá kapcsolódó dokumentumok, szakmai segédanyagok kidolgozását. Aktív részese volt az Óvodai Etikai kódex elkészítésének, az „Egy szív, két kéz, száz ötlet” programsorozat éveken keresztül történő megvalósításának, melynek keretében az ünnepkörökhöz kapcsolódóan kézműves foglalkozásokat szerveznek az óvodapedagógusok gyermekeknek és szüleiknek.
Mindennapi munkáját a gyermekek szeretete, tisztelete, a másság elfogadása, a segítségnyújtás, megértés, a lelki egyensúly alakítása, megtartása jellemzi. Mindezt hűen tükrözi az alábbi Rudolf Steiner idézet:
„Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle.
Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”
Példaértékű óvodapedagógiai munkáját közel 40 éve végzi ugyanazon a munkahelyen.
Az elismeréshez szívből gratulálunk!

 

DigiMini kutatás – Változó gyermekek

Az új médiakörnyezet új kihívásokkal szembesít bennünket a gyermekek online védelme területén is. A médiaeszközök önálló használata egyre fiatalabb korban kezdődik, egyre több gyermek rendelkezik saját okoseszközzel.

A mai óvodások számára feltehetően a felnőtté válás egyik, ha nem a legfontosabb kulcseseménye a mobiltelefon és internet birtokba vétele, a saját eszköz, ami ott van a tinédzsereknél és a felnőtteknél egyaránt, ami az ovisok számára a vágy „titokzatos tárgya”, de amely egyszersmind aktuális ellenség is, hiszen bizonyos fokig elszakítja őket a nagyobb testvérektől és – főleg – saját szüleiktől.

A kora gyermekkori nevelésnek választ kell adnia a digitalizációval összefüggő komplex problémákra is, hiszen a gyermekek születésük óta a digitális médiakörnyezetben élnek; a kérdés az, hogyan lehet – az életkori sajátosságokat, az óvodai adottságokat és a megváltozott otthoni környezetet is figyelembe véve – felkészíteni a felnőtteket – szülőket és óvodapedagógusokat – a digitalizációval összefüggő fejlesztés-nevelési, pedagógiai kihívásokra. A tiltás soha nem lehet megoldás. A megoldás a tudatos, biztonságos, védett használatban rejlik.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében 2022-ben elvégzett kutatás során az óvodapedagógusokkal és óvodavezetőkkel készültek interjúk. A kutatás célja az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet támogatni az óvodákat és az óvodapedagógusokat abban, hogy – a családokkal együttműködve – felkészítsék a gyermekeket a digitális környezet lehetőségeire és kockázataira. Ezekből az interjúkból az is kiderült, hogy az óvodás csoportok összetétele megváltozott, más típusú gyermekek érkeznek az intézményekbe, mint évekkel ezelőtt. Sokkal több nehézséggel kell az óvodapedagógusoknak szembe nézniük. Ezek közül néhány:

  • Jellemző a beszoktatáskori önállóság nagyfokú elmaradása, gyakori a szobatisztaság teljes, illetve részleges hiánya.
  • Az óvodapedagógusok szocializációs és alapvető étkezési nehézségekről számolnak be, nem tudják megfelelően használni a gyermekek az evőeszközöket.
  • Jelentősen megnőtt a korai óvodáskorú (3-4 éves) gyermekekre vonatkozó szakértői vizsgálatkérések száma, megnőtt a beilleszkedési, tanulási -és magatartási zavarral (BTM) diagnosztizáltak, és szignifikáns módon emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek, sőt az eltérő fejlődésű gyermekek száma is.
  • Megkésett beszédfejlődés, kommunikációs nehézségek a beszédészlelés és beszédértés elmaradása, mindezt a kötelező, háromévesek körében végzett logopédiai szűrővizsgálatok adatai -Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA)- is alátámasztják.
  • A gyermekeket:
  • a figyelem, és a koncentráció nagymértékű csökkenése,
  • a türelmetlenség,
  • a kisebb monotóniatűrés,
  • a régebben ilyen mértékben ismeretlen indulatosság, konfliktusok generálása és
  • nagyfokú hangosság jellemzi.
  • Nem szárnyal a fantáziájuk, mivel sokat ülnek képernyő előtt.
  • Megfigyelhető a kézügyesség romlása is.
  • Érzékelhető a mesedeficit, ölbeli játékok, ringatók elmaradása, az együtt játszás hiánya.
  • Megváltozott a gyermekek mesékhez való viszonya is a televíziós és internetes mesenézés, valamint a hangoskönyvek miatt.
  • Az óvodapedagógusoknak több eszközt kell bevetniük, hogy fenntartsák a figyelmet, és „ingergazdagabbá” tegyék a meséket (dramatizálás, bábok, eszközök használata stb.)

 

Az eredményekről bővebben a kutatás összefoglalójában: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2/

Vissza